søndag 18. september 2011

Verdens beste eplekake..

...det er navnet på kaken vi skulle bake i dag
(oppskrift nederst i innlegget)
Vi gikk ut i hagen for å plukke siste rest av epler.


 ...og dette var siste rest. Akkurat nok til "verdens beste eplekake".
 Ivrige hjelpere hadde jeg med meg til å bake; Eliah, Johanna og nabojenta, Mathea.
Og her er resultatet ; VERDENS BESTE EPLEKAKE med vaniljekrem og hasselnøtter.
Gjestene likte den, og det må jeg si jeg gjorde også. Herlig med en litt annerledes variant av eplekake..
Denne fikk jeg av en kollega på jobben.

OPPSKRIFT :
150 g margarin 
( smeltes, evt. smuldre kaldt smør med mel,bakepulver og sukker)
5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 1/2 dl sukker
(blandes)
1 pisket egg
(has i)

Halparten av deigen brukes til å dekke bunnen i en kakeform
Et lag med epleskiver
sukker,kanel, hasselnøtter 
( evt.rosiner, ha i etter hva en behager)
1 pk vaniljekrem (piano)
Resten av deigen legges oppå i små biter(smuldres)

200 g i 40-45 minutt
midt i ovnen

Server med is...mmm...

7 kommentarer:

Skolelyst sa...

Kaka så kjempegod ut. Ser du har sans for interiør. Jeg kunne trengt noen tips der:-) Gleder meg til å følge deg videre.

Gitte sa...

Den så kjempegod ut!
Er så deilig å lage eplekake av norske epler:)
Klem Gitte

Fru Emma sa...

Ja, gjestene likte den:-) Kjemepgod!!! Fine bilder du fikk tatt av barna:-)

Precious Home sa...

Eplekake er jo sååå godt!

Bolle bakst her til hus i kveld:)

Ha en fin søndagskveld!

veronica sa...

Åh, det var noen søte pomp-barn;-)
Håper du tar med rester av den kaken på jobb! Hahaha!
Klem

Anonym sa...

Hei og tusen takk for hyggelig kommentar hos meg :)
Så morro og plukke eplene selv da :)
Søte unger og nydelig eplekake så det ut til :)

Ha ei fin uke!

Merete

Siri sa...

Flotte bilder av nydelige barn i POMPdeLUX :=) Kjekk blogg du har!