søndag 19. februar 2012

Deilige boller

Det er fastelaven, bollesøndag 
- og tid for å lage deilige, søte og bittelitt kvalmende kremboller..

Jeg har gjort om på en grunnoppskrift fra et nydelig melkebrød 
(julebrød)- og kom frem til denne deilige bolleoppskriften : 

(ca 30 boller )
1 l lettmelk
4 dl sukker
250 g smør
Kokes opp og kjøles ned til det er lunket.

2 pk fersk gjær
3 egg (lett pisket)
ca 1,6- 2 kg hvetemel
1-2 ts kardemomme (etter ønske)
Blandes sammen med det andre.

Eltes en god stund i kjøkkenmaskin.

Forheve i ca.1 time. Etterheve i ca. 1/2 time
Smøres med egg.
200 g til de er gylne.

 
Egentlig ganske ironisk at jeg kommer med matoppskrifter 
dann og vann...da jeg er langt i fra noe husmoremne. 
MEN jeg er (litt for) glad i mat
- og det hender jeg treffer på en rett og to. Da deler jeg gjerne !

4 kommentarer:

sa...

Namm! Disse bollene så helt perfekte ut! Ser kjempegode ut! Vi har ikke laget boller i dag, misunner de som har ;) Ha en fin bollesøndag :)

flink pike sa...

hørtes ut som veldig gode boller ja! Skal jammen huske på den oppskriften når jeg skal bake neste gang!!!!

Unknown sa...

Mmmm, de så gode ut!
Her har det og blitt boller i dag- digg ♥

Myke minutter sa...

Her ble det dessverre ingen fastelavnsboller i dag, men med bursdagsfeiringene vi har hatt i det siste ble det vel mer enn full dose sukker på oss uansett ;) Ha en super ukestart! Klemmer